Βατοπαιδινοί πατέρες στο παρεκκλήσι του Αγίου Δημητρίου κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Φωτογραφία τραβηγμένη με κινητό τηλέφωνο.




Το κατεστημένο στην χώρα μας
έχει πλέον πείσει τους υπηκόους του ότι οι μοναχοί
της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου είναι κάτι αχόρταγα λαμόγια που καλοπερνούν σε βάρος των άλλων
ζώντας μέσα στην χλιδή και τις ανέσεις
Όποιος όμως θελήσει και επισκεφθεί την Μονή
θα δει ιδίοις όμμασι
πώς πραγματικά
ζουν ο γέροντας Εφραίμ
και οι συν αυτώ μοναχοί θα καταλάβει αν οι οικονομικές δραστηριότητες της Μονής γίνονται για σκοπούς ιδιοτελείς και εγωιστικούς ή όχι καθώς και πόσο πολύ μας δουλεύουν όλοι αυτοί που μας λένε για «εγκαταστάσεις ξενοδοχείου 5 αστέρων» για «σουίτες» για «τζακούζια» και για «συμφέροντα»
Κατ’ αρχάς στην Μονή Βατοπαιδίου δεν υπάρχει ούτε τζακούζι ούτε πισίνα ούτε σάουνα
Δεν υπάρχει καν μπανιέρα! Και μάλιστα κανένα κελλί δεν έχει δική του τουαλέτα
Ούτε καν το κελλί του ηγούμενου Εφραίμ
Μόνο κάποιες κοινόχρηστες τουαλέτες και ντουζιέρες έχουν στην διάθεσή τους οι μοναχοί…


Άρχισαν οι επιθέσεις κατά του Μοναχισμού

Ιερά Μονή Βατοπεδίου

Η ζωή στο Άγιο Όρος


Νεοβατοπεδινοί και Κώστας Βαξεβάνης












Εδώ σημειώνουμε ότι το κελλί του Γέροντα έχει διαστάσεις περίπου 1,5 x 2,5 και ότι μέσα έχει ΜΟΝΟ τα εξής πράγματα:
1) ένα μικρό κρεββατάκι σκληρό και άβολο με μια λεπτή κουβερτούλα λίγο πιο παχιά από ένα σεντόνι από αυτές που σου προκαλούν φαγούρα και ένα μεγάλο κομποσχοίνι
2) μια αγιογραφία της Παναγίας που κρατάει τον μικρό Χριστό στον τοίχο πάνω από το προσκέφαλο
3) μια αγιογραφία του αγίου γέροντος Ιωσήφ του Ησυχαστή πνευματικού «παππού» του πατρός Εφραίμ στον τοίχο που βρίσκεται στο δεξί σου χέρι αν στέκεσαι μπροστά στο κρεββάτι
4) ένα πολύ μικρό τραπεζάκι στα αριστερά του προσκεφάλου με μερικά βιβλία επάνω
5) μια ντουλάπα στον τοίχο μπροστά από το κρεββάτι στο αριστερό σου χέρι καθώς μπαίνεις όπου υπάρχουν και πάλι κάποια βιβλία
Η ζωή στο Μοναστήρι ακολουθεί ένα πολύ αυστηρό ανελαστικό και κουραστικό πρόγραμμα
Ας δούμε τί είχε πει ο ίδιος ο πατήρ Εφραίμ σχετικά με το καθημερινό πρόγραμμα του ίδιου και των άλλων μοναχών σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που είχε δώσει τον Οκτώβριο του 2005:
- Μπορείτε να μας πείτε Γέροντα το τυπικό εικοσιτετράωρο ενός μοναχού;
- Είναι πολύ εύκολο το τυπικό
εμείς σηκωνόμεθα τις καθημερινές μέρες
δηλαδή πρέπει να σας πω ότι έχουμε βυζαντινό ωράριο
και η βάση του βυζαντινού ωρολογίου είναι η δύση του ηλίου είναι 12 η ώρα
δωδεκάτη ώρα της ημέρας
κλείνει η ημέρα
Και ακριβώς η ώρα 4 με το δικό σας ωράριο το κοσμικό σηκωνόμεθα -
δηλαδή όχι σηκωνόμεθα αρχίζουμε την ακολουθία του μεσονυκτικού
και μετά του Όρθρου και της Θείας Λειτουργίας

- Τέσσερις το πρωί…

- Τέσσερις και αυτό συνεχίζεται μέχρι τις 8 8.30 το πρωί
διότι γίνεται κάθε μέρα Θεία Λειτουργία
Και μάλιστα στο Άγιον Όρος συνηθίζεται να γίνεται στο καθολικό
- το καθολικόν είναι η μεγάλη εκκλησία της μονής -
γίνεται το μεσονυκτικό και ο όρθρος και η πρώτη ώρα
και μετά τις καθημερινές γίνεται Θεία Λειτουργία στα παρεκκλήσια
και μπορούμε να έχουμε στο μοναστήρι μας
στο δικό μας έχουμε 9 Λειτουργίες την ίδια στιγμή
10 Λειτουργίες οι οποίες προσφέρονται υπέρ της οικουμένης











Μετά από την Θεία Λειτουργία γίνεται η τράπεζα της μονής
- σημειωτέον ότι Δευτέρα Τετάρτη και Παρεσκευή είναι αλάδωτα
και μάλιστα το πρωί υπάρχει και ξηροφαγία
και το βράδυ είναι μαγειρεμένο φαγητό είναι αλάδωτο
Τις άλλες μέρες είναι ας πούμε κανονική εκτός από τις νηστείες των
Χριστουγέννων που είναι 40 μέρες
του Πάσχα 50 μέρες
Δεκαπενταύγουστου 15 μέρες
των Αγίων Αποστόλων άλλες μέρες

Και ακριβώς μετά την τράπεζα μετά αρχίζουν τα διακονήματα
αρχίζουν δηλαδή τα διακονήματα η ώρα 9 περίπου με την κοσμική ώρα
και η ώρα 1 σταματούν
Μετά πηγαίνουμε στα κελλιά μας και ησυχάζουμε μέχρι τις 4
Η ώρα 4 χτυπάει και εκεί γίνεται η ενάτη ώρα και ο εσπερινός
( και κάθε μέρα εκτός Σαββάτου η παράκληση στην Παναγία )

Μετά γίνεται η δεύτερη τράπεζα που είναι να πούμε το φαγητόν είναι ανέλαιον
μαγειρεμένο αλλά χωρίς λάδι τις 3 μέρες της εβδομάδας
ή ( με λάδι ) τις άλλες τις αρτύσιμες
Και μετά από την τράπεζα γίνεται αμέσως το απόδειπνο ( με τον ακάθιστο ύμνο )
Μετά το απόδειπνο είναι έτσι λίγη ώρα να κάνουν μερικές αναγκαίες δουλειές
οι πατέρες στα διάφορα διακονήματα
και μετά γίνεται ησυχία αποσυρόμεθα
και μέχρι τα μεσάνυχτα προσευχόμεθα μελετούμε
και κάνουμε μετάνοιες κάνουμε τον λεγόμενο κανόνα του μοναχού





-Εκτός από τις αγρυπνίες…

-Και όταν έχει αγρυπνίες είμαστε από την δύση του ηλίου μέχρι
αρκετές ώρες δηλαδή υπάρχει μια αγρυπνία που θα… εξαρτάται
άλλη αγρυπνία πάει 8 ώρες
άλλη πάει 12 ώρες
της Αγίας Ζώνης είναι 17 ώρες η αγρυπνία

( από το CD «Περί πνευματικής ζωής και πνευματικού ανθρώπου»
της Σειράς «Ομιλίαι Αρχιμανδρίτου Εφραίμ Βατοπαιδινού» )
Ωστόσο δεν δίνει και πολλές λεπτομέρεις ο γέροντας
Ας πούμε λοιπόν και μεις κάποια πράγματα
Οι μοναχοί ξυπνούν κάθε μέρα
( δηλαδή από Δευτέρα μέχρι και Σάββατο )
γύρω στις 3.30 το πρωί καθώς στις 4.00 ακριβώς αρχίζει η ακολουθία
Πρώτα γίνεται το μεσονυκτικό έπειτα ο όρθρος
έπειτα η ακολουθία της πρώτης ώρας
έπειτα της τρίτης ώρας
έπειτα της έκτης ώρας και τέλος η Θεία Λειτουργία
Τις Κυριακές ξυπνούν κατά τις 2.30 διότι η ακολουθία αρχίζει στις 3
και τελειώνει την ίδια περίπου ώρα όπως τις άλλες μέρες




Την νύχτα οι μοναχοί κοιμούνται αφού πάει μεσάνυχτα και ξυπνάνε στις 3.30 π μ
( ή στις 2.30 π μ )
Όσο για την μεσημεριανή ανάπαυση των μοναχών
αυτή διαρκεί μέχρι 2 ώρες το πολύ
Και πάλι δεν κοιμούνται όλοι το μεσημέρι αλλά μόνο όσοι το χρειάζονται

Συνολικά δηλαδή κοιμούνται μέχρι πεντέμισυ ( τις Κυριακές τεσσερισήμισυ )
ώρες το εικοσιτετράωρο και αυτό σε δόσεις
Ποτέ δηλαδή δεν χορταίνουν ύπνο
Ο ύπνος είναι μόνο για να παίρνουν δυνάμεις για την ασκητική τους ζωή
Το πρόγραμμα της Μονής Βατοπαιδίου είναι από τα πλέον αυστηρά και
ασκητικά σε όλο το Άγιο Όρος
Στο Άγιο Όρος οι μοναχοί συνήθως κοιμούνται συνολικά 8 ώρες
στο Βατοπαίδι όμως δεν κοιμούνται ούτε 6…




Ας πούμε και δυο λόγια για την τράπεζα
Μόνο δύο φορές την ημέρα τρώνε οι μοναχοί της Μονής Βατοπαιδίου
Τρώνε λίγο ποτέ μέχρι χορτασμού
Και μάλιστα δεν τρώνε ποτέ κρέας ούτε καν το Πάσχα
Ο πατήρ Εφραίμ τρώει ακόμη λιγότερο από τους άλλους μοναχούς
Και θα τονίσω ότι στην διατροφή αυτών των μοναχών δεν έχει θέση ούτε το χαβιάρι
ούτε ο καπνιστός σολωμός
ούτε οι γαρίδες ή οι καραβίδες ή οι αστακοί
( παρότι για μερικούς άλλους είναι «νηστίσιμοι» )
Γενικώς στην Μονή δεν υπάρχει κανένα φαγώσιμο ακριβό ή εξεζητημένο ή «γκουρμέ»

Μόνο απλά και ταπεινά πραγματάκια

Το περισσότερο φαγητό το τρώνε οι επισκέπτες
( που ανέρχονται σε αρκετές ΧΙΛΙΑΔΕΣ κάθε χρόνο )
και οι περίπου 150 εργαζόμενοι στην Μονή
Όλα προσφορά της Μονής
Από όλο το φαγητό που υπάρχει λίγο είναι για τους μοναχούς
Αλλά και το λίγο και λιτό φαγητό που τρώνε δεν το τρώνε εγωιστικά οι μοναχοί
Τρώνε μόνο όσο χρειάζονται μόνο όσο είναι το θέλημα του Θεού
Τρώνε όχι για τον εαυτό τους αλλά για να υπηρετούν τον Θεό και να
διακονούν τον πλησίον και τον κόσμο
Στην περίπτωση της Μονής Βατοπαιδίου εφαρμόζεται θαυμάσια αυτό που
μας προτρέπει ο απόστολος Παύλος:

«Είτε ούν εσθίετε είτε πίνετε είτε τι ποιείτε πάντα εις δόξαν Θεού ποιείτε»
( Α΄ Προς Κορινθίους κεφ 10 στίχ 31 )

Και αξίζει να αναφέρουμε ότι είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι
που η ζωή τους έχει αλλάξει ΘΕΑΜΑΤΙΚΑ
από τότε που πήγαν στο Βατοπαίδι και γνώρισαν τον Γέροντα
και τους άλλους μοναχούς
Επιπλέον σημειώνουμε ότι οι μοναχοί ούτε βλέπουν τηλεόραση
ούτε παίζουν παιχνίδια ούτε κάνουν μπάνιο στην θάλασσα
ούτε κάνουν πάρτι ή κρουαζιέρες
Οι μοναχοί της Μονής Βατοπαιδίου ζουν όλοι τους πάρα πολύ λιτά και ασκητικά
με συνεχή νηστεία αγρυπνία και προσευχή
Και σε αντίθεση με όλους τους λυσσασμένους εχθρούς και διώκτες τους
την περιουσία του αγίου αυτού καθιδρύματος δεν την έχουν για την πάρτη τους
αλλά για χάρη του κόσμου και των εχόντων ανάγκη




Τα χρήματα από τις όντως ιερές «μπίζνες» της Μονής Βατοπαιδίου
προορίζονται όχι για κρουαζιέρες ούτε για βίλλες
αλλά για τα ακόλουθα έργα
την υλοποίηση των οποίων οι εχθροί τους την προλάβανε κυριολεκτικά
«στο τσακ» με σκοπό να την αποτρέψουν φέρνοντας στην επιφάνεια αυτή την ιστορία και προκαλώντας το πάγωμα των λογαριασμών της Μονής:

Άρθρο 2 Σκοποί του Ιδρύματος
( δηλαδή του Γρηγορείου Φιλανθρωπικού Πολιτιστικού Ερευνητικού
Ιδρύματος «Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμας»
που διατελεί υπό την αιγίδα της Μονής Βατοπαιδίου ) είναι ιδίως :
α) Η διενέργεια παντός είδους φιλανθρωπικών δράσεων
και η δημιουργία σύγχρονων δομών υγείας
περιλαμβανομένων των νοσοκομειακών κέντρων απεξάρτησης
από φυσικές ή τεχνικές εξαρτησιογόνες ουσίες
κέντρων αποκατάστασης οίκων ευγηρίας
ορφανοτροφείων και η ανάπτυξη κάθε συναφούς δραστηριότητας




β) Η παροχή υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και περίθαλψης
και η ανάπτυξη νέων μορφών φροντίδας υγείας
γ) Η ανάπτυξη πιλοτικών προγραμμάτων παροχής υπηρεσιών υγείας
και η απόκτηση και η αξιοποίηση του απαιτούμενου για τον σκοπό αυτό εξοπλισμού
δ) Η παροχή κατεξοχήν στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες
πρόσθετων και εξειδικευμένων υπηρεσιών υγείας
όπως η κατ’ οίκον νοσηλεία
η προληπτική ιατρική η αποκατάσταση και αποθεραπεία
ε) Η εξασφάλιση κάθε πρόσφορου μέσου πρόσβασης στους ασθενείς
στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε εξειδικευμένες υπηρεσίες υγείας
στ) Η ανάπτυξη ειδικών τμημάτων και μονάδων υψηλής τεχνολογίας
(διαγνωστικών- θεραπευτικών)
ζ) Η προαγωγή της υγείας κάθε ανθρώπου
ανεξαρτήτως φυλής εθνικότητας και θρησκεύματος
η) Η εκπαίδευση ιατρικού νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού
σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία
η λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων
και η πραγματοποίηση όλων των σχετικών και αναγκαίων ενεργειών
για την υλοποίηση του σκοπού αυτού





θ) Η εν γένει προαγωγή των επιστημών υγείας
και των συναφών επιστημών και η παροχή εκπαιδευτικών
συμβουλευτικών και λοιπών υπηρεσιών
που αφορούν τις εν λόγω επιστήμες και η δημιουργία και διοίκηση
όλων των απαραίτητων για τον σκοπό αυτό υποδομών
ι) Κάθε άλλη δραστηριότητα αποσκοπούσα στην προαγωγή της υγείας της πρόνοιας
και της ιατρικής ή νοσηλευτικής εκπαίδευσης

ια) Η πραγματοποίηση ερευνών ο σχεδιασμός
ο προγραμματισμός και η εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων
στους τομείς της παραγράφου
α) του άρθρου αυτού για λογαριασμό του ιδίου ή και τρίτων
είτε αυτοτελώς είτε σε συνεργασία με άλλους συγγενείς
από πλευράς δραστηριότητας φορείς στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό
ιβ) Η προαγωγή του πολιτισμου της επιστήμης
της γνώσης της μάθησης και της παιδείας
με την έρευνα και την διδασκαλία των ανθρωπιστικών
κοινωνικών ιστορικών - αρχαιολογικών οικονομικών
θετικών και ιατρικών επιστημών
και η προώθηση κοινωνικών και πολιτιστικών δράσεων
ιγ) Η έρευνα καταγραφή τεκμηρίωση διάσωση
διάδοση προβολή και ανάδειξη του βυζαντινού πνευματικού πολιτιστικού πλούτου
και αποθέματος και των αλληλεπιδράσεών του με άλλους Πολιτισμούς
Η ανάληψη μελετών και ερευνητικών δραστηριοτήτων
για την ανάδειξή του και η συνεργασία διεθνώς
με πανεπιστημιακά και εν γένει επιστημονικά ιδρύματα
που επιδιώκουν τους ίδιους ή παρεμφερείς σκοπούς
ιδ) Η προώθηση και η προαγωγή διεπιστημονικής πρωτογενούς
δευτερογενούς και εφαρμοσμένης επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας
ιε) Η δημιουργία και καλλιέργεια διεθνούς ερευνητικής
ακαδημαϊκής κοινότητας μέσω των δραστηριοτήτων και των συνεργασιών
με ιδρύματα ερευνητικά κέντρα
πολιτιστικά ιδρύματα και κέντρα
το κράτος Διεθνείς Οργανισμούς
μη κυβερνητικές οργανώσεις
επιχειρήσεις πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού
καθώς και η παροχή συμβουλευτικών
σχεδιαστικών και διαχειριστικών υπηρεσιών προς το Δημόσιο
νομικά και φυσικά πρόσωπα και κοινωφελείς φορείς
ιστ) Η παροχή εκπαίδευσης και η διάχυση
των ερευνητικών αποτελεσμάτων στην ακαδημαϊκή πνευματική κοινότητα
αλλά και ευρύτερα στις κοινωνίες της Ελλάδας και του εξωτερικού

ιζ) Η ανανοηματοδότηση της ανθρώπινης ζωής με αξίες
που ανακάλυψαν αρχικώς οι πρόγονοί μας
και που ολοκληρωτικά αναπτύχθηκαν και βιώθηκαν
σ΄ όλη την ελληνορθόδοξη περίοδο
ιη) Η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης ελληνικής και διεθνούς
σε σύγχρονα προβλήματα όπως η διάσωση του φυσικού περιβάλλοντος
η διατήρηση και αναγέννηση της πολιτιστικής κληρονομιάς
και η ανάπτυξη της καταρρέουσας κοινωνικής συνοχής
ιθ) Η προσπάθεια ανάληψης διεθνών συνεργασιών με αξιόπιστους φορείς
της κοινωνίας των πολιτών
( όπως ΜΚΟ ΟΤΑ πολιτιστικούς φορείς πανεπιστημιακά δίκτυα Διεθνείς Οργανισμούς κλπ )
των αναπτυσσόμενων ή υπό μετάβαση χωρών
η παροχή επείγουσας ή μη ανθρωπιστικής
αλλά και αναπτυξιακής βοήθειας προς τους πληθυσμούς αυτών
προκειμένου να μειωθεί η φτώχεια και να οικοδομηθεί η
κοινωνικοοικονομική τους ανάπτυξη
Ειδικότερα θα επιδιώκεται η ενίσχυση και υλοποίηση προγραμμάτων
στους καίριους τομείς του πολιτισμού
της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
της κοινωνικής φροντίδας και πρόνοιας
της εκπαίδευσης και κατάρτισης και της προστασίας του περιβάλλοντος
κ) Η παροχή αναπτυξιακής και ανθρωπιστικής βοήθειας
εντός της ελληνικής επικράτειας και της ΕΕ
ιδίως σε μειονοτικές ομάδες και σε πρόσφυγες
κα) Η παροχή οικονομικής βοήθειας και τεχνογνωσίας
για την αναστήλωση και διατήρηση αρχαιολογικών χώρων Ιερών Μονών
διατηρητέων οικισμών και εν γένει πολιτιστικών μνημείων
συντήρηση κειμηλίων καταλογογράφηση και ψηφιοποίηση αρχείων
προκειμένου να διασωθούν και να προβληθούν ως τεκμήρια
της ανθρώπινης παρουσίας και δημιουργίας

κβ) Η χορήγηση υποτροφιών
η θεσμοθέτηση και απονομή βραβείων φορέων
φυσικών προσώπων και ιδιαίτερα νέων
που έχουν επιδόσεις σε πολιτιστική δραστηριότητα
σπουδές επιστημονική έρευνα αναστηλωτικά έργα
φιλανθρωπικό έργο και γενικότερα πάσης φύσεως προσφοράς
που έχει σχέση με τους σκοπούς και τις δραστηριότητες του Ιδρύματος

Μια ιδέα σάς δίνουμε μόνο

Για να μπορέσουν να γίνουν όλα αυτά προφανώς απαιτήθηκαν πολλά χρόνια
«μπιζνών» δωρεών ενδελεχούς σχεδιασμού και γενικότερα προετοιμασίας
Εάν όμως δεν είχαν προλάβει να επέμβουν και να επιληφθούν της υπόθεσης οι διάφοροι
«εθνοσωτήρες» και «λαοπατέρες»
( πολιτικοί δημοσιογράφοι επιχειρηματίες κλπ )
που – και καλά – είναι ειλικρινείς άνθρωποι και ενδιαφέρονται
για το καλό μας θα είχε ΗΔΗ ξεκινήσει μεταξύ άλλων
η κατασκευή ενός υπερσύγχρονου θεραπευτικού κέντρου
για τους ναρκομανείς που αντίστοιχό του δεν υπάρχει πουθενά
Και αν δυσκολεύεστε να το πιστέψετε τουλάχιστον προσπαθήστε να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
Ποιο «αρπακτικό» θα ήθελε όλη του την ζωή
7 μέρες την εβδομάδα
365 μέρες τον χρόνο ( ή 366 αν είναι δίσεκτος )
να κοιμάται και να τρώει όπως ο Γέροντας
και γενικώς όλοι οι μοναχοί της Μονής Βατοπαιδίου;
Ποιο «λαμόγιο» θα άντεχε να είναι κάθε μέρα επί 8 περίπου ώρες στην εκκλησία
και μετά να προσεύχεται και να κάνει μετάνοιες
μέχρι τα μεσάνυχτα στο κελλί του
και μάλιστα για αυτούς που τον μισούν και τον πολεμούν
( όπως είπε ο Γέροντας «όλη νύχτα τα χέρια – πάνω τα δάκρυα – κάτω» );







Ο Εφραίμ και οι μοναχοί του είναι αληθινοί ασκητές, είναι άνθρωποι του Θεού. Γι΄ αυτό ενοχλούν…

Ραφαήλ Παπανικολάου
φοιτητής Νομικής

ΠΗΓΗ









Έτσι ζουν τα «λαμόγια»; Έτσι ζούσε ο Ρασπούτιν
( με τον οποίο κάποιοι μάλλον αστοιχείωτοι άνθρωποι παρομοιάζουν τον πατέρα Εφραίμ );
Και εάν τα λεφτά δεν είναι στ’ αλήθεια για κοινωφελή έργα
τότε για ποιον λόγο πάσχισαν αυτοί οι άνθρωποι
που είναι αποφασισμένοι να ζήσουν ασκητικά και με αυταπάρνηση
να τα αποκτήσουν;
Είδαμε πώς ζουν
Ξέρουμε ότι τα χρήματα ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ να τα έχουν μαζέψει για ιδιοτελείς ανέσεις και πολυτέλειες

Ο ηγούμενος γέροντας Εφραίμ
ο γέροντας Ιωσήφ
ο Αρσένιος
ο Μάξιμος
ο Αδριανός
ο Θεολόγος
ο Στέφανος
ο Παχώμιος
ο Θεωνάς
ο Τιμόθεος
ο Ευδόκιμος
ο Νεόφυτος
ο Θεόφιλος
ο Γεώργιος
ο Ερμόλαος
ο Θεοδόχος
ο Αναστάσιος
ο Νικόδημος
ο Ειρηναίος
ο Θεοφύλακτος
( και όλοι οι υπόλοιποι μοναχοί τους οποίους δυστυχώς
δεν γνωρίζω προσωπικά ή ονομαστικά
αλλ’ όμως είχα την πολύ μεγάλη τύχη και τιμή να τους δω «εν δράσει» )
είναι αληθινοί ασκητές
είναι άνθρωποι του Θεού γεμάτοι αγάπη και φως
και θέλουν να κάνουν πάρα πολλά για τον πλησίον και για την χώρα και για τον κόσμο
( και ήδη κάνουν πολλά με τρόπο διακριτικό και αθόρυβο )
Το μόνο που έχουμε να κάνουμε εμείς είναι ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΟΥΜΕ

Ραφαήλ Παπανικολάου